Topsporters Bertens en Van Luijk komen met nieuw meetinstrument voor sportsponsoring

12 april 2014

tmp_15607

Hardloper Patrick van Luijk en tennister Kiki Bertens willen als topsporter iets doen aan de teruglopende sportsponsoring. Ze gebruiken daarvoor het Nationaal Sport Sponsoring Programma 3.0 (NSSP 3.0), wat het gericht meten van het rendement van de sponsoring mogelijk maakt.
NSSP 3.0 is ontwikkeld door econoom João Varela in samenwerking met experts op het gebied van marketing, ICT en accountancy. Varela: ‘In crisistijd kunnen bedrijven moeilijk verantwoorden dat ze geld steken in sportsponsoring. Zeker als ze niet kunnen bepalen wat het oplevert. Met NSSP 3.0 kan dat nu wel.’

Door NSSP 3.0 kunnen bedrijven de effecten van hun sportsponsoring tot op individueel klantniveau en real time meten. Ze zien daarbij het rendement van hun investering in exacte cijfers. ‘Door precies te meten wat de impact van hun sponsoring is, nemen we onzekerheden bij bedrijven weg. We brengen direct het spoor in kaart tussen sponsors van Kiki Bertens of Patrick van Luijk en de consument die het product koopt. Dit maakt het voor een bedrijf transparant wat het rendement van zijn sponsoring is’, aldus Varela.

Tennisster Bertens, nummer 1 van Nederland: ‘Door meetbaar te maken hoeveel mensen naar me kijken, hoe zij mijn optreden waarderen en hoeveel producten een merk verkoopt door de koppeling met mij, wil ik potentiële sponsors overtuigen.’ Sprinter Van Luijk, Europees kampioen 4×100 meter, heeft een belangrijke rol bij het benaderen van sportorganisaties. ‘NOC*NSF is daarbij een geweldig steunpunt, ze hebben een groot netwerk en de contacten met de bonden.’

De innovatieve aanpak van NSSP 3.0 moet ervoor zorgen dat sportsponsoring meer dan ooit kan worden ingezet om de positie van bedrijven in de markt te versterken. Varela: ‘Ons streven daarbij is dat 1 procent van het marketingbudget van met name de Top 500-bedrijven naar sportsponsoring gaat.’

Volgens Bertens is NSSP 3.0 een eerlijke oplossing voor sportsponsors. ‘Een merk kan zich bijvoorbeeld alleen voor Roland Garros aan mij binden. De mate waarin ik in beeld kom, bepaalt hoeveel de sponsor betaalt.’